انواع عدسی طبی و آفتابی, وبلاگ

تفاوت بین عدسی دو دید و تدریجی چیست؟

دودید و تدریجی

در این مقاله درباره عدسی های دودید و تدریجی صحبت میکنیم و درباره ویژگی ها و کاربرد این عدسی ها براتون میگیم تا انتخاب درستی هنگام سفارش عدسی داشته باشید.

تفاوت بین عدسی دودید و تدریجی چیست؟

سلام به همه ایگل کالایی های عزیز امیدوارم حالتون عالی باشه. امروز اومدم براتون درباره عدسی های دودید و تدریجی صحبت کنم.

شاید برای شما هم اتفاق افتاده که هم در دید دور مشکل داشتین و هم در دید نزدیک.این مشکل اذیت کننده هست. 

گاهی افراد اصلا دوست ندارن دو عینک به صورت هم زمان داشته باشن.

پیشنهاد من به این افراد لنز های دودید یا لنز های تدریجی هستن.عدسی های دودید و تدریجی هر دوعدسی های تجویزی هستند که اختلالات بینایی را اصلاح می کنن. معمولاً بزرگسالان بالای 40 سال از هر دو نوع اختلال بینایی یعنی نزدیک‌بینی و دوربینی رنج می‌برند از این نوع عدسی ها معمولا استفاده میکنن.

توی این مقاله کامل درباره هر دو نوع این عدسی ها توضیح میدم تا براساس نیازتون انتخاب درستی داشته باشین.

تفاوت عدسی های دودید و تدریجی

قبل از انجام هر کاری برید چشمتون رو معاینه کنید.

  • اگر شب ها نور چراغارو تار میبینید.
  • سردرد دارید در حین مطالعه یا به سختی میبینید
  • اشیا دور رو به سختی میبینید
  • چشمتون بیشتر اوقات قرمزه

این علائم میتونه شروع داستان شما باشه.

بعد از معاینه ی دکتر ، نسخه ی مربوط به وضعیت چشمتون رو بهتون میدن که به عینک طبی نیاز دارید یا خیر.

اگر هنوز نمیدونی چطور نسخه رو بخونی میتونی به چطور نسخه ی چشممون رو بخونیم مراجعه کنی.

دودید و تدریجی

نقاط کانونی

عینک های دودید دارای دو نقطه کانونی مجزا در یک عدسی هستن. قسمت بالایی برای وضوح دید از راه دور مفید هست و قسمت پایین به مشاهده اشیاء نزدیک کمک می کند.

این به این معناست  که ناحیه بالایی عینک دو کانونی در اصلاح نزدیک بینی و قسمت پایینی عدسی در اصلاح پیرچشمی مفید است. در حالی که قسمت بالایی به شما امکان می دهد اجسام دور را به وضوح مشاهده کنین، قسمت پایین به شما امکان مطالعه،استفاده از تلفن ، سوزن دوزی و...را میدهد.

از طرف دیگه عینک های تدریجی دارای سه نقطه کانونی مختلف هستن، آنها برای وضوح دید دور، متوسط ​​و نزدیک کاربرد دارن. قسمت بالایی لنز درستی دور بینی را فراهم می کند، قسمت پایینی مانند عینک دو کانونی در اصلاح اختلال بینایی هایپرمتروپی و پیرچشمی مفید است. قسمت میانی لنز فوکوس متوسطی را فراهم می کند، که برای فوکوس بر روی اشیایی که کمی دورتر از طول بازو نگه داشته می شوند مانند کار بر روی لپ تاپ/کامپیوتر، آشپزی و غیره مفید هست.

عدسی دودید یا تدریجی؟

قطعاً تفاوتی در سطح راحتی ارائه شده توسط عدسی های دو دید و تدریجی وجود دارد. 

از آنجایی که در مورد عینک دودید فوکوس ناگهانی تغییر می کند، چشم ها برای تنظیم نقطه فوکوس از منطقه خواندن به منطقه دور و بالعکس زمان نیاز دارن. با این حال، در مورد عینک های تدریجی، تغییر از دید نزدیک به دید دور و بالعکس بسیار روان است. با عینک های تدریجی، چشم ها به راحتی می توانند تمرکز خود را از یک قسمت به قسمت دیگر عدسی تغییر دهند.

 
دودید و تدریجی

تنظیم عینک دودید و تدریجی

اگر یک کاربر دودید به عینک های تدریجی سوئیچ کنه، ممکن است مشکلاتی را نیز پشت سر بگذاره، اما سریعتر تنظیم میشه. به طور کلی، بین چند روز تا چند هفته طول می‌کشه تا تنظیم بشه و کاملاً به عینک‌های تدریجی عادت کنه. در ابتدا ممکن است کمی فشار یا سردرد وجود داشته باشه، اما با گذشت زمان، مغز و چشم ها به عینک جدید عادت می کنن. نکته کلیدی این است که مرتب از عینک های تدریجی استفاده کنین. علاوه بر این، هنگامی که با تدریجی شروع می کنین، به عینک دودید قبلی خود برنگردین. به عینک های تدریجی بچسبین و مشکل تنظیم به زودی حل میشه و عادت میکنین.

البته توجه داشته باشین که روی این عدسی میتونین انواع پوشش فتوکرومیک،آنتی رفلکس،بلوکات و... رو هم قرار بدین.

مقرون به صرفه

عینک های دو دید صرفه اقتصادی بیشتری دارن. البته این ارزانی هم دلیل داره و اون مزایای کمتری هست که نسبت به عینک های تدریجی دارن.

البته این شما هستید که انتخاب میکنین. شاید شما عینک دو دید ازان رو نه فقط به خاطر ارزانی بلکه به خاطر اینکه فقط به دو دید دور و نزدیک نیاز دارین خریداری میکنن.

ناگفته نمونه که عینک های تدریجی از همه لحاظ شما رو تامین میکنن و حس خوب عینک های به روز رو بهتون القا میکنن.

طراحی ظاهری

عینک های دودید با فشار دادن دو فاصله کانونی مختلف در یک عدسی ساخته میشن که خط قابل تقسیم اون رو نشان می ده. خط تمایز معتبر به نظر نمی رسه و همچنین انتقال مناسبی از نزدیک به دور یا برعکس ارائه نمی ده. با این حال، لنزهای تدریجی به طور مدرن طراحی شدن و به طور خلاقانه ای ساخته شدن که نه یک بلکه سه اصلاح دید متفاوت را فراهم می کنه. این در الگویی ساخته شده که اصلاح طبیعی بینایی را ارائه میده، حرکت ساده مردمک چشم به شما کمک می کند تا در هر فاصله ای را ببینید و به شما اجازه انجام هر کاری را میده. هیچ خط تمایزی که لنزهایش را تقسیم کند نداره.

خب به طور کلی عینک های دو دید و تدریجی هر دو مناسب افراد هستن. 

پیشنهاد من اینه که بعد مشورت با پزشک خودتون یکی از این دو نوع رو انتخاب کنین.

برای خرید هرکدوم از این عدسی ها میتونین به فروشگاه ما مراجعه کنین و با ضمانت تعویض خریداری کنید.

امیدوارم این مقاله براتون مفید بوده باشه در صورت انتقاد یا پیشنهاد در قسمت کامنت ها باهامون در میون بزارین.

اینستاگرام

تلگرام

به مقاله ما امتیاز دهید
5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *